ЩО ТАКЕ STEM-ОСВІТА?
STEM-освіта – це спеціалізований освітній напрямок, головний акцент у якому зроблено на вивченні точних та природничих наук, із додаванням потужного інноваційного та технологічного компонентів.
Цілком справедливо казати, що STEM – це найкраще освітнє рішення для сучасних фахівців у галузі техніки та технологій.
Базою для STEM-освіти вступають наукові методи, математичне моделювання, інженерний дизайн та інноваційне мислення. З цього опису може здатися, що йдеться про освіту, призначену винятково для підготовки майбутніх IT-фахівців, і частково це буде правдою. Втім, STEM-освіта є ширшою, адже поєднує точні науки з креативним підходом і сприяє розвитку обох сторін в особистості учнів.
Розвинені країни, як от Сінгапур, США, Ізраїль та Австралія, готують школярів за напрямами STEM-освіти вже десятки років. В Україні STEM-освіта почала офіційно запроваджуватися з 2015 року.
НАПРЯМИ РОЗВИТКУ STEM-ОСВІТИ В УКРАЇНІ
STEM-освіта є невіддільною частиною концепції Нової української школи (НУШ), адже націлена не лише на здобуття знань, а й на одержання компетенцій.
Серед компетенцій НУШ, що перетинаються із цілями STEM:
- Розвиток логічного та математичного мислення;
- Розуміння природи та технологій із позиції точних наук;
- Освіченість в інформаційно-комунікаційних технологіях, уміння їх використовувати;
- Здатність креативно мислити та виражати творчі здібності.
Однією з засадничих задач STEM-освіти є навчити здобувачів освіти системного мислення. Поєднуючи різні науки та погляди на реальність, STEM-освіта вчить дітей жити у світі, що стрімко розвивається; легко і швидко адаптуватись до новітніх технологій і трендів.
Що STEM-освіта дає дітям?
Більш ефективне засвоєння навчального матеріалу;
- Комплексне розуміння предметів та процесів;
- Цікавий навчальний процес і мотивацію вчитися;
- Оригінальність, мислення поза шаблоном;
- Уміння формулювати дослідницьке питання та комплексно шукати рішення;
- Широкі можливості здобути престижну вищу технічну освіту в найкращих вишах країни та за кордоном та знайти високооплачувану роботу в будь-якій країні світу.
Педагогам STEM-освіта дозволяє:
Наочно передавати знання й навички, сприяти самостійності;
- Використовувати неординарні підходи в навчанні;
- Навчати більш мотивованих та зацікавлених дітей;
- Відходити від стандартних систем оцінювання за відтворені знання, натомість – сприяти креативності.
Впровадити методи STEM-освіти в загальний освітній процес не важко, потрібна лише мотивація педагога, творчий підхід до пояснення навчального матеріалу та вміння пояснювати здобувачам освіти зв’язки між предметами та дисциплінами у вивченні конкретних процесів.
Досліди, що їх часто проводять у лабораторіях, з легкістю можна віднести до методів STEM-освіти. Удосконалити їх або адаптувати до дистанційного формату навчання можна, віддавши дітям ініціативу та попросивши їх провести досліди самостійно.
З метою впровадження в навчальний процес методів STEM-освіти, викладачі Бережанського фахового коледжу Марія Сновида та Олег Андрусяк, й вчитель хімії Бережанського ліцею №3 Наталя Палінська, провели цікавий урок-практикум для учнів 7 класу на тему “Визначення реакції середовища індикаторами”. Діти самостійно проводили досліди, готували розчини й вимірювали водневий показник рН, що беззаперечно викликало у них великий інтерес та захоплення хімією.
Головна ціль STEM-освіти – виховати молодь, здатну самостійно опановувати великі масиви інформації, вміти користуватися новими технологіями та творчо підходити до пошуку рішень. На цьому шляху викладач може використовувати перевірені формати роботи, а може – покреативити та придумати власні. Слідкуючи за реакцією дітей та тримаючи зворотний зв’язок – разом ми можемо зробити навчальний процес цікавим та плідним.