Академічна доброчесність — це сукупність етичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та провадження наукової (творчої) діяльності з метою забезпечення довіри до результатів навчання та/або наукових (творчих) досягнень.
Дотримання академічної доброчесності педагогічними, науково-педагогічними та науковими працівниками передбачає:
- посилання на джерела інформації у разі використання ідей, тверджень, відомостей;
- дотримання норм законодавства про авторське право;
- надання достовірної інформації про результати досліджень та власну педагогічну (науково-педагогічну, творчу) діяльність;
- контроль за дотриманням академічної доброчесності здобувачами освіти.
Дотримання академічної доброчесності здобувачами освіти передбачає:
- самостійне виконання навчальних завдань, завдань поточного та підсумкового контролю результатів навчання;
- посилання на джерела інформації у разі використання ідей, тверджень, відомостей;
- дотримання норм законодавства про авторське право;
- надання достовірної інформації про результати власної навчальної (наукової, творчої) діяльності.
Порушенням академічної доброчесності вважається:
- академічний плагіат – оприлюднення (частково або повністю) наукових (творчих) результатів, отриманих іншими особами, як результатів власного дослідження (творчості), та/або відтворення опублікованих текстів (оприлюднених творів мистецтва) інших авторів без зазначення авторства; формою академічного плагіату є самоплагіат, що полягає у відтворенні без посилання на джерело інформації власних раніше опублікованих текстів;
- фабрикація – фальсифікація результатів досліджень, посилань, або будь-яких інших даних, що стосуються освітнього процесу;
- обман – надання завідомо неправдивої інформації стосовно власної освітньої (наукової, творчої) діяльності чи організації освітньої процесу;
- списування – використання без відповідного дозволу зовнішніх джерел інформації під час оцінювання результатів навчання;
- хабарництво – надання (отримання) учасником освітнього процесу чи пропозиція щодо надання (отримання) коштів, майна чи послуг матеріального або нематеріального характеру з метою отримання неправомірної вигоди в освітньому процесі.
За порушення академічної доброчесності педагогічні, науково-педагогічні та наукові працівники закладів освіти можуть бути притягнені до такої академічної відповідальності:
- відмова у присудженні наукового ступеня чи присвоєнні вченого звання;
- позбавлення присудженого наукового ступеня чи присвоєного вченого звання;
- позбавлення права брати участь у роботі визначених законом органів чи займати визначені законом посади.
26 лютого представники нашого коледжу відповідальні за дотримання академічної доброчесності (Сергій ШТОГРИН та Лідія СТРІЛКА) взяли участь в семінарі «Академічна доброчесність, як інструмент забезпечення якості освіти» за участі Андрія СІДЛЯРЕНКА, директора компанії UNICHECK, котра займається створенням та поширенням програмного забезпечення систем антиплагіату.
Програма заходу передбачала теоретичну частину, під час якої Андрій СІДЛЯРЕНКО акцентував увагу присутніх на дотриманні вимог Закону України «Про освіту», а також «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення освітньої діяльності у сфері вищої освіти», згідно з якими, студенти будуть нести відповідальність за недотримання академічної доброчесності: виявлення плагіату, фабрикації або фальсифікації в випускній кваліфікаційній роботі, що може стати причиною того, що студент не отримає диплом за результатами навчання.
Дмитро Касаткін, адміністратор програми «Unicheck» в НУБіП України, звернув увагу відповідальних осіб за перевірку документів на ознаки плагіату від відокремлених підрозділів університету на особливостях налаштування і роботи в особистих акаунтах даної програми.
Тетяна Кіщак, директорка наукової бібліотеки, зазначила важливість створення у відокремлених підрозділах університету комісій з етики та академічної доброчесності для розгляду окремих випадків можливого порушення академічної доброчесності.
Під час практичної частини семінару, учасники заходу мали можливість в онлайн режимі детальніше ознайомитись з особливостями роботи в програмі «Unicheck».