22-24 січня в місті Вінниця проходив семінар-форум «Партнерство заради майбутнього: впровадження дуальної форми здобуття освіти в дії», організований ПрАТ «МХП» за сприяння Міністерства освіти і науки України, Державної служби якості освіти України та Науково-методичного центру вищої та фахової передвищої освіти. У заході взяли участь і ВСП НУБіП України: Бережанський фаховий коледж (директор Світлана Пилипишин, заступник директора з навчальної роботи Уляна Дудка), Ірпінський фаховий коледж (директор Дмитро Костюк, заступник директора з навчальної роботи Вікторія Сова), Заліщицький фаховий коледж імені Євгена Храпливого (директор Борис Павлюк, завідувач технологічного відділення Роман Андрусик), Немішаївський фаховий коледж (методист Олександр Вергелес, завідувач навчально-виробничими практиками Володимир Цах), Ніжинський фаховий коледж (провідний інженер, викладач Андрій Дворник, голова циклової комісії експлуатації машин і обладнання та фундаментальних дисциплін Олександр Кириченко).
Мета заходу: зміцнення партнерських відносин між бізнесом та закладами фахової передвищої освіти для популяризації дуальної форми здобуття освіти. Семінар-форум став платформою для обміну досвідом, спільного створення ефективних моделей співпраці та пл анування заходів, які сприятимуть підготовці конкурентоспроможних спеціалістів в агропромисловому секторі.
Основні завдання семінару-форуму:
- Ознайомлення учасників із можливостями дуальної освіти у співпраці з МХП.
- Сприяння впровадженню дуальної форми здобуття освіти через практичні кейси та спільну роботу.
- Розробка алгоритмів взаємодії закладів освіти та роботодавців для адаптації здобувачів освіти до сучасних вимог агропромислового ринку.
- Формування дорожньої карти спільних заходів для співпраці у 2025 році.
Ключові теми та програма заходу включали:
- презентацію МХП як роботодавця для молоді;
- панельні дискусії за участю представників МОН України, ДСЯО України, методологів НМЦ вищої та фахової передвищої освіти, директорів фахових коледжів та експертів;
- успішні кейси впровадження дуальної освіти;
- практичні воркшопи для розробки дорожньої карти співпраці;
- новітні інструменти, включаючи ШІ в роботі викладачів;
- презентації алгоритмів впровадження ДФЗО та командні рішення.
Але про все за порядком. Отож, адженда першого дня: після вітальних слів організаторів та гостей, презентації компанії «МХП» розпочалася панельна дискусія «Розвиток фахової передвищої освіти: проблеми та можливості», у якій взяли участь Тетяна Ємець, головний спеціаліст директорату професійної освіти МОН України, Олександр Якименко, перший заступник голови ДСЯО України, Анастасія Громова, директорка департаменту стратегії та методології управління персоналом ПрАТ «МХП», Тетяна Іщенко, директор НМЦ вищої та фахової передвищої освіти, Василь Пиндус, директор Іллінецького аграрного фахового коледжу, Павло Довгань, директор Чернятинського фахового коледжу Вінницького НАУ. Основні меседжі від спікерів: у закладах ФПО стогодні навчається 416 тис. здобувачів освіти, що майже вдвічі більше, ніж у закладах ПТО, кілька тисяч працівників. Проте існує ряд викликів: матеріально-технічна база фахових коледжів потребує оновлення, додалися ще й руйнування внаслідок ворожих атак, втрата кадрів. Обнадійливим є те, що з 2025 року заявки на модернізацію матеріально-технічної бази зможуть подавати і заклади фахової передвищої освіти. До порівняння, у 2024 році закладам ПТО за цією програмою вдалося виділити 540 млн. гривень. Молоді треба давати шлях на ринок праці. Для цього ми маємо йти на співпрацю з бізнесом.
Досвідом, як підготувати студента до роботи в сучасному агрохолдингу, ділилися фахові коледжі-партнери компанії «МХП».
Далі учасників семінару розділили на команди для виконання практичного завдання «Мотивація всіх сторін у ДФЗО».
І нарешті, практичними порадами, як залучати гранти та донорські проєкти від Сніжани Леу-Севериненко, старшого менеджера із розвитку трудового потенціалу Проєкту USAID «Економічна підтримка України» завершився перший день роботи форуму.
Наступного дня учасників заходу чекало не менше цікавого і корисного: презентація успішних кейсів співпраці МХП за ДФЗО, практичний тренінг «ШІ в роботі викладачів».
Воркшоп «Медіація та синергія акредитації освітньо-професійних програм та набуття здобувачами фахової передвищої освіти компетентностей, необхідних для ефективної побудови кар’єри» провела Наталія Вітранюк, начальник управління контролю та акредитації у сфері фахової передвищої і вищої освіти. То що ж потрібно для реалізації освітньої/освітньо-професійної програми за дуальною формою здобуття фахової передвищої освіти та як визначити рівень співпраці з роботодавцями? Так, для реалізації освітньо-професійної програми за дуальною формою заклад освіти розробляє:
- окремий навчальний план, що охоплює весь період реалізації освітньої/освітньо-професійної програми і відповідає вимогам щодо забезпечення тривалості практичного навчання, передбаченим для дуальної форми здобуття освіти; містить освітні компоненти (дисципліни, практики, курсові роботи/проєкти тощо), пов’язані з особливостями діяльності роботодавця й виконанням трудових обов’язків на робочому місці, або ж додаткову практичну підготовку до частини навчального плану, що формується за вибором здобувача;
- графік освітнього процесу, що передбачає чергування періодів навчання в закладі освіти і на робочому місці;
- відповідне методичне забезпечення освітніх компонентів.
Після виконання практичних завдань учасники форуму перейшли до активного обговорення мотивації здобувачів освіти до обрання агропрофесій та можливостей ДФЗО у сучасному бізнесі.
У третій, завершальний, день роботи семінару-форуму організатори провели для учасників фасилітацію покрокового алгоритму впровадження ДФЗО в закладі фахової передвищої освіти. І після презентації результатів групової роботи відбулося урочисте закриття семінару, вручення сертифікатів про участь, обговорення результатів, формування подальших кроків.
Чи вдалося організаторам, експертам, фаховим коледжам-партнерам досягти очікуваних результатів від такого заходу? Гадаємо, що так, адже кожен отримав щось для себе:
підвищення обізнаності про ефективні формати дуальної освіти та переваги для здобувачів освіти і бізнесу; розробку практичних рішень і алгоритмів для впровадження дуальної форми здобуття освіти – для освітян;
залучення більшої кількості студентів ДФЗО до виробничих потужностей МХП, формування спільного плану дій для подальшої співпраці – для роботодавців.
Щиро дякуємо організаторам та колективу ПрАТ «МХП» за продуктивний внесок у налагодження ефективної співпраці між освітою та бізнесом, за гостинність, усім учасникам семінару-форуму за емоції, які панували в залі від злагодженої командної роботи.
Робіть сьогодні те, що інші не хочуть, і завтра ви будете жити так, як інші не зможуть!