23 жовтня 2024 року для здобувачів фахової передвищої освіти спеціальності «Соціальна робота» в рамках тижня циклової комісії гуманітарних дисциплін відбулася гостьова лекція з навчальної дисципліни «Технології соціальної роботи» на тему: «Технології соціальної роботи з різними групами клієнтів. Технології соціальної роботи з людьми, які мають функціональні обмеження, інформація про нові фінукії в роботі соціального захисту - помічник ветерана». Спікером лекції була Ірина Гунчак, головний спеціаліст відділу соціального забезпечення N1 Управління соціального захисту населення Тернопільської військової адміністрації.
Під час зустрічі студенти отримали відповіді на питання про структуру та форми роботи Управління соціального захисту населення; про соціальні технології роботи з людьми, які мають функціональні обмеження, та про те, хто є клієнтом соціальних служб.
Ірина Гунчак активно ділилася власним досвідом і практичними навичками, розповідала про тонкощі ведення соціального консультування та про виклики, з якими стикаються щодня.
Пані Ірина наголосила на технологіях соціальної роботи з людьми, які мають функціональні обмеження; звернула увагу, що в такому разі включають низку методів і підходів, спрямованих на поліпшення їхньої якості життя, соціальної інтеграції та підтримки.
Ось деякі ключові технології соціальної роботи з цією групою клієнтів:
1. Індивідуальна підтримка та консультування:
- психосоціальна підтримка (консультування з метою подолання емоційних проблем, прийняття свого стану, підвищення самооцінки, розвиток мотивації до активного життя);
- розробка індивідуальних планів підтримки (враховує оцінку потреб клієнта і створення індивідуальної стратегії, що може включати підтримку в побутових справах, працевлаштуванні, навчанні, лікуванні тощо.
2. Групова робота:
- терапевтичні групи (для людей з функціональними обмеженнями такі групи можуть надавати підтримку через обмін досвідом та емоціями з іншими в схожій ситуації;
- групи самодопомоги (об’єднують людей для надання один одному ппідтримки та обміну ресурсами йінформацією).
3. Соціальна реабілітація:
- фізична реабілітація (підтримка клієнтів у відновленні фізичних можливостей через заняття фізичними вправами, відновлювальна терапія та адаптаційні технології (спеціальні пристрої, наприклад, інвалідні візки, ходунки));
- професійна реабілітація (допомога у навчанні новим навичкам, адаптація на робочому місці або сприяння у працевлаштуванні для людей з обмеженими можливостями).
4. Міжвідомча взаємодія:
- співпраця з медичними установами (соціальні працівники співпрацюють з лікарями, реабілітологами, психотерапевтами для комплексної підтримки клієнтів);
- підтримка в юридичних питаннях (допомога клієнтам у доступі до правових ресурсів, оформленні інвалідності, отриманні соціальних виплат).
5. Технології соціальної інтеграції:
- адаптація житлових умов (соціальні працівники можуть допомогти в адаптації житла для людей з обмеженими можливостями (установлення пандусів, переробка ванних кімнат тощо));
- освітні програми (навчальні курси, тренінги з розвитку навичок або перекваліфікації для працевлаштування людей з інвалідністю).
6. Інформаційна підтримка та доступ до ресурсів:
- соціальні мережі та онлайн-сервіси (використання технологій для забезпечення доступу до інформаційних ресурсів, онлайн-консультацій та підтримки);
- інформаційно-просвітницькі кампанії (поширення інформації про права людей з обмеженими можливостями, наявні ресурси та послуги, які можуть бути корисні).
"Технології соціальної роботи з людьми, які мають функціональні обмеження, спрямовані на підтримку незалежності, поліпшення соціального функціонування та сприяння повній інтеграції в суспільство. Ми намагаємось максимально підтримувати персонал і допомагати країні. Адже складно всім. Головне завдання – вистояти!!!" - переконливо пояснювала пані Ірина.
Студенти мали змогу поставити цікаві та різнобічні питання й отримати змістовні практичні відповіді.