Сьогодні, 22 жовтня 2024 року, у ВСП «Бережанський фаховий коледж НУБіП України» відбулося методичне об’єднання викладачів суспільних дисциплін ЗФПО Тернопільської області та семінар «Інноваційні технології в контексті компетентнісного підходу до вивчення суспільних дисциплін і розвитку інтелектуальності та креативності здобувачів освіти».
Вітала учасників Світлана ПИЛИПИШИН – директорка нашого коледжу-модератора заходу – та висловила віру в те, що гостинна Бережанщина і БФК незабаром зможе приймати колег офлайн. Через серйозні виклики освіті України в умовах війни, за словами Світлани Ігорівни, у нас є потреба обговорювати й долати їх разом. Коротко згадавши історію, структуру, студентський контингент коледжу (1236 студентів) та специфіку освітніх програм (11 спеціальностей), поділилася міркуваннями про значне навантаження на викладачах суспільних і гуманітарних дисциплін, які мають ключову роль у вихованні студентів. Директорка побажала плідної роботи учасникам семінару, закінчивши пройнятими оптимізмом словами: «Усе буде Україна! Усе буде українська освіта!»
У вітальному слові Ірини ЛЕЩИК – методиста Ради директорів ЗФПО Тернопільської області – приємна вдячність за згоду модерувати це зібрання та співпрацю Бережанського фахового коледжу з Радою директорів ЗФПО області. «Велика командна робота перетворила коледж в один з найуспішніших заклад освіти не лише в області, але й в Україні, – акцентувала пані Ірина і додала: – Ваші студенти завжди з вдячністю згадують БФК». Відзначила актуальність теми семінару щодо формування компетентностей і виховання гідних громадян, які готові захищати Батьківщину. Також подякувала за співпрацю Інні СТАНКЕВИЧ – голові обласного методичного об’єднання викладачів суспільних дисциплін – та передала вітання від голови Ради директорів ЗФПО Тернопільської області Володимира КАЛУШКИ всім учасникам семінару.
«Не закохатися в Бережани просто не можна, бо ви завжди репрезентуєте своє місто з великою любов’ю. Чекаємо часу зустрічей офлайн», – закінчила Ірина ЛЕЩИК.
Логічним продовженням став перегляд відеоролику з історія коледжу в контексті історії міста Бережани.
Першою серед доповідачів стала Віра ОРЕЙДА, викладачка історії Бережанського фахового коледжу. У своїй роботі має важливе правило: викладач повинен покладатися не стільки на пам’ять здобувачів освіти, скільки на їх розуміння. У контексті теми «Формування інтелектуальності здобувачів освіти засобами інноваційних технологій при викладанні історії» важливим є, готуючись до занять, ставити перед собою запитання: Як зробити заняття цікавим, які технології доцільно обрати, як розвивати творчі здібності здобувача освіти, як досягти творчої співпраці викладача і студента?
Саме сучасні методи викладання сприяють формування в студентів високого рівня знань для складання НМТ з історії України, отримання призових місць на конкурсах і олімпіадах. Здобувачі освіти нашого закладу є переможцями всеукраїнського відкритого інтерактивного конкурсу «МАН-ЮНІОР ЕРУДИТ» на засадах STEM-освіти в номінації історик-юніор від Малої академії наук, а також онлайн олімпіади на освітньому порталі «На Урок», учасниками студентських конференцій регіонального та всеукраїнського рівнів.
Естафету підхопила Анна ЮДІНА, викладачка правознавства нашого коледжу. У доповіді на тему «Формування правової культури здобувачiв освiти у процесi вивчення суспiльних дисциплiн» сучасний підхід до технологій навчання поєднано з соціальним досвідом суб’єктів. Важлива роль студента-дослідника, «першовідкривача». «Грамотно вибудувана система цілей» має результат у формуванні особистості, розвиваючи її здібності, якості і формуючи нові вміння. Висвітлила типові проблеми при вивченні суспільних дисциплін та вивела правила для студентів, які допоможуть усунути внутрішні перешкоди на шляху до реалізації креативних ідей. Щоб студенти були готові до творчого пошуку, їм треба допомогти набути впевненості у своїх взаєминах з оточуючими, позбутися страху робити помилки. Сміливість у виявленні власного «я», знання законів та навички критичного мислення гарантують у результаті сформовану правову культуру здобувачів освіти.
Ірина КОСТІВ, викладачка суспільних дисциплін БФК, поділилася досвідом позаавдиторної роботи. Доповідь «Студентський науковий гурток як інструмент мотивації до вивчення суспільних дисциплін» презентувала наукову діяльність як майданчик для обміну ідеями та досвідом на прикладі гуртка «Єдність у різноманітті ВСП «БФК НУБіП України. Студентський науковий гурток, формуючи у здобувачів освіти критичне мислення, дослідницькі навички та заохочуючи активну участь у науковій діяльності, підвищує академічну успішність та зацікавленість до навчання. Науковий гурток є позитивним середовищем для вивчення суспільних дисциплін, що дає можливість реалізувати теоретичні знання на практиці. Тому наукові гуртки також стають важливим елементом освітнього процесу для розуміння соціальних явищ і мотивації до активної участі в суспільному житті.
Доповідь Галини ЛИННИК, викладачки історії БФК, на тему «Інноваційні технології та формування національної ідентичності здобувачів освіти» присвячена ефективності інноваційних технологій щодо формування національної свідомості здобувачів освіти. Особливу увагу доповідачка акцентувала на сучасних викликам у зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України, що актуалізує важливість патріотичного виховання як запоруки національної безпеки. У доповіді розкрито практичний досвід використання інноваційних освітніх технологій, серед яких: елементи музейної педагогіки, організація вечорів українського історичного кіно та ігрові технології (квести, рольові ігри, уроки-змагання тощо). Правильно підібрані інноваційні технології в освітньому процесі дають змогу не лише урізноманітнити навчання, а й грають ключову роль у формуванні патріотичних і свідомих громадян, здатних відстоювати інтереси України.
Наступну сторінку перегорнула Ольга МАКУХ – викладач суспільних дисциплін Бережанського фахового коледжу, кандидат психологічних наук, доцент. Тема «Проблема ментального здоров’я здобувачів освіти у процесі особистісного зростання» набуває все більший актуальності. Про стан психічного добробуту, який дозволяє людині справлятися зі стресом, реалізувати здібності, навчатися та працювати, робити внесок в життя своєї громади спочатку в умовах пандемія COVID-19, далі війни як травми тощо – не виходить промовчати. Хронічна втома посилюється, переходячи в затяжний стрес і нездатність людини адаптуватися до стресових ситуацій, формує дезадаптивну поведінку. Програма метального здоров’я «Ти як?» фокусується на профілактиці та ранньому виявленні порушень ментального здоров’я, пропонує комплекс технік для нормалізації психічного здоров’я.
Василь ЛЕЩУК, практичний психолог і викладач суспільних дисциплін коледжу, із темою «Соціально-психологічна підтримка учасників освітнього процесу» продовжив міркування про важливі аспекти забезпечення благополуччя всіх учасників освітнього процесу в стресових ситуаціях. Усвідомлюємо, що все змінилось, і треба жити відповідно до нових умов. Дуже важливо вийти на фазу адаптації, у якій ми діятимемо раціонально, усвідомлено та більш стійко. Зараз кожен із нас – опора для іншого: «Будь-який дорослий, що перебуває поруч із дитиною, який може відчувати стабільність, обличчя якого зберегло жвавість… – є маяком і джерелом зцілення». Зараз всі педагоги мають стати підтримкою для здобувачів освіти, які поруч із нами.
Завершувала програму семінару Інна СТАНКЕВИЧ – кандидат політичних наук, голова обласного методичного об’єднання викладачів суспільних дисциплін – словами подяки модератору і закликала усіх до активної співпраці.
Тема її доповіді: «Освітні ресурси Інтернету у викладанні суспільних дисциплін». Розповідаючи про широкий вибір онлайн-ресурсів, які дають безліч нових можливостей для освітян, виокремила плюси й мінуси інтернетівського простору. Як допомога – можливість працювати самостійно при дистанційному навчанні, швидко реагувати на зміни життя, доступ до нормативних документів і строкатої низки вправ для занять із суспільних дисциплін. Поділилася інформацією про платформи та майданчики, такі як: Ютуб, що став невичерпним джерелом додаткових відеоматеріалів для ілюстрування освітнього процесу; Всеосвіта, що містить електронні підручники, тести, ігри-дослідження з філософії, ігри-розслідування з правознавства тощо; Прометеус для проходження курсів підвищення кваліфікацій та багато іншого.
Закінчуючи, Інна СТАНКЕВИЧ відзначила виступи колег з Бережанського фахового коледжу як змістовні й надихаючі для створення атмосфери професійного діалогу, актуальні поради психологів як особливо потрібні й додала як філософ: «Будьте щасливі, тобто в повному задоволенні від власного життя, кожен з вас у своєму баченні щастя!»
Обговоренням доповідей та підведенням підсумків методичне об’єднання та семінар викладачів суспільних дисциплін ЗФПО Тернопільської області закінчили роботу.
Отож, учасники зійшлися в думці: будуймо сьогодні краще завтра України, найефективніше розвиваючи важливі компетентності здобувачів освіти інноваційними засобами і прийомами. Навчальні досягнення здобувачів освіти – це результат дій освітян та інвестиція в майбутнє.
Так, майбутнє належить тим, хто вірить у красу своїх мрій. Та все-таки варто пам’ятати слова відомого футуриста Пітера Друкера: «Майбутнє не є результатом наших намірів, а результатом наших дій».