2 червня 2025 року у Відокремленому структурному підрозділі «Тернопільський фаховий коледж Тернопільського національного технічного університету імені Івана Пулюя» відбувся науково-практичний семінар на тему: "Діяльнісний підхід у географічній освіті як середовище та інструмент формування розвитку просторових компетентностей". У роботі методичного об'єднання взяла участь викладачка циклової комісії природничих дисциплін Людмила ДВОРСЬКА.

Учасники семінару - викладачі географії, зацікавлені у впровадженні сучасних освітніх підходів. Обговорення теоретичних засад та практичних аспектів діяльнісного підходу у викладанні географії є важливим, бо такий підхід сприяє формуванню ключових просторових компетентностей у здобувачів освіти.

Із вітальними словами до учасників засідання звернулися Ірина ЛЕЩИК, методист Ради директорів ЗФПО Тернопільської області, та Любомира ПАРШИН, голова обласного методичного об’єднання викладачів географії.
Запрошені спікерки представили авторські практики, що трансформують традиційне вивчення географії на динамічний простір взаємодії та дослідження світу.
Любомира Паршина окреслила шлях від карти на стіні до живого середовища, у якому географічні знання стають інструментом взаємодії.
Софія Королюк продемонструвала, як дебати, штучний інтелект та місії NASA інтегруються у вивчення географії. Для збору фактів використовують чат-бот на базі ШІ, що генерує добірку джерел NASA.
Тетяна Грухіна акцентувала на екскурсійній педагогіці. Вона представила «маршрут блоків компетентності» – послідовність зупинок, на кожній із яких здобувачі освіти виконують дослідження. Ключова ідея: екскурсія – це не “похід у музей”, а живий практикум, де кожен крок підкреслено дослідницьким запитанням.
Марта Лясота запросила учасників «мислити візуально», поєднуючи ментальні карти, фішбоун-діаграми та лепбукінг.
Галина Мацикур визначила роль особистісного досвіду мандрів. Вона запропонувала концепцію «портфеля мандрівника». Такий персоналізований підхід не лише формує просторові здібності, а й розвиває емоційну пам’ять, що підвищує стійкість знань.






Семінар показав, що сучасна географічна освіта виходить далеко за межі кабінету: вона стає подією, мандрівкою і дебатною ареною водночас. А головне – навчає бачити простір не як картинку в атласі, а як живу систему взаємодій, у якій кожен здобувач освіти може стати дослідником.
Людмила ДВОРСЬКА,
викладачка циклової комісії природничих дисциплін







