28 листопада 2018 року зі студентами груп ОФП-11М, ОФ-21М, А-21М, П-21М викладачем спеціальних економічних дисциплін Ольгою Процик та юрисконсультом Наталією Крамар з нагоди заходів тижня циклової комісії економічних дисциплін та Всеукраїнського тижня права-2018 було проведено інтерактивну бінарну виховну годину на тему «Запобігання домашньому насильству. Булінг. Протидія торгівлі людьми», в якій обговорювалися зі студентами юридичні та економічні аспекти домашнього насильства, булінгу, протидії торгівлі людьми, які є актуальними в реаліях сьогодення, із презентацією слайдів на вказану тематику.
Зокрема, доповідачами визначено основні сфери суспільного життя з наведенням статистичних даних, в яких є різні прояви насильства, зауваживши при цьому, що домашнє насильство є найпоширенішим та найбільш складним для протидії через значний відсоток латентності. Зроблено посилання на Закон України «Про запобігання та протидію домашньому насильству», в якому визначено новий підхід (з урахуванням європейських стандартів) до боротьби з цим негативним явищем у суспільстві; визначено власне поняття домашнього насильства, сформульоване у Законі; названі органи та установи, на які покладаються функції боротьби та запобігання домашньому насильству; хто може бути визначений постраждалим від домашнього насильства, основні прояви домашнього насильства, ознаки, види тощо. Значну увагу приділено було питанням економічного насильства.
Наголошено було на тому, куди саме, до яких осіб, органів слід звертатися у випадках проявів насильства, поширено інформацію про телефонні безкоштовні національні гарячі лінії з питань запобігання і протидії домашньому насильству, гарячі лінії громадських організацій (зокрема, «Ла-Страда Україна»), про Уповноваженого з прав дитини і його контакти, єдиний телефонний номер системи надання безоплатної правової допомоги, де можна отримати фахові консультації з питань протидії насильству.
В контексті розмови про домашнє насильство значну увагу у розповіді приділено питанням булінгу – негативного явища, яке швидко розповсюджується в усьому світі і, на жаль, в Україні, в учнівських і студентських середовищах. Буди здійснені посилання на думку провідних фахівців у галузі протидії булінгу – Українського інституту дослідження екстремізму, керівників проекту «Стоп шкільний терор» тощо відносно запобігання булінгу, шляхів протидії цьому явищу, недопущення ескалації шкільного насильства.
Наголошено на тому, що діяння, що містить ознаки булінгу, може містити склад правопорушень, за які законом передбачена відповідальність. Ефективними шляхами протидії булінгу могли б стати: зниження віку притягнення до кримінальної, адміністративної відповідальності, затвердження на державному рівні Загальнонаціональної програми із протидії булінгу (як це зроблено в ряді європейських держав), а також визначення в законодавстві відповідальності власне за діяння, що містить ознаки булінгу.
В будь-якому випадку залишати без уваги прояви насильства, залякування, агресії, цькування у студентських колективах не можна, слід запобігати, протидіяти цьому, звертатися до фахівців і компетентних органів.
Також мова йшла про таке ганебне порушення прав людини, як торгівлю людьми. Названі були основні передумови поширення цього явища в усьому світі і в Україні, зазначено, що торгівля людьми є злочином, за який настає кримінальна відповідальність. Звернуто увагу студентів, як не потрапити на гачок аферистів та шахраїв при пошуку роботи за кордоном, щоб не бути залученим до торгівлі людьми, не стати жертвою цього процесу, не потрапити до нелегальних трудових секторів економіки, а також як захистити себе у чужій країні (юридичні та економічні моменти).
Підсумовуючи сказане, можна зробити висновок, що у світлі гострих проблем сьогодення, перерахованих вище, слід проводити обговорення цих явищ у студентських колективах, проводити відповідні тренінги, опитування, відслідковувати необхідну інформацію як в площині прийняття нових законодавчих актів, так і через проведення цілеспрямованих інформаційних кампаній, доводити до відома студентів наявні ризики та можливі наслідки, а основне – поширювати інформацію про те, куди, до кого, як саме звертатися за захистом у разі застосування до студентів чи їх близьких різних видів насильства.
В процесі проведення виховної години здійснене анонімне опитування студентів шляхом заповнення анкет на тему: «Насильство та його прояви», де запропоновано кожному в добровільному порядку висловити свою думку щодо питань насильства з метою виявити рівень обізнаності студентів із розумінням такого негативного явища, що вони відносять до насильства, які види насильства їм відомі, чи відбувалось з ними щось подібне, чи відомі їм випадки насильства у коледжі, чи знають вони, до кого звернутися в разі, якщо стикнулися із проявами насильства тощо.
Студентів було інформовано про інститут медіації – відносно новий для українського суспільства, проте такий, що в сучасних реаліях набуває швидкого поширення. Зазначено, що медіатор – це спеціально підготовлений нейтральний, неупереджений, незацікавлений у предметі спору фахівець, який допоможе шляхом переговорів у позасудовому порядку конфліктуючим сторонам знайти можливість самим визначити шлях розв’язання спору, конфлікту, проблеми. Медіація в майбутньому сприятиме розбудові миру й захисту прав людини, запобігання гендерній дискримінації, торгівлі людьми та жорстокому поводженню з дітьми.
Вкінці заходу увазі студентів був запропонований мультиплікаційний фільм на тему «Конфлікт на мосту», в якому наочно в ігровій формі було доведено до аудиторії, що будь-який конфлікт можна вирішити мирним шляхом, конкретніше – шляхом компромісу.
Студенти жваво обговорювали усе почуте і побачене, оскільки дізнались багато нового, змогли висловити свою думку, розширити діапазон своїх знань в галузі недопущення порушень основних прав і свобод людини та можливості захисту своїх прав.