Троянди й виноград, красиве і корисне
Про красиве й корисне в житті коледжу протягом року, про те, як став Бережанський фаховий коледж закладом освіти, в який хочуть вступати абітурієнти, про досягнення та перспективи в роботі колективу та у власній говорила очільниця ВСП «Бережанський фаховий коледж НУБіП України» Світлана ПИЛИПИШИН на вже традиційному щорічному звіті, який цього разу відбувся 12 грудня 2024 року.
І тут усі присутні, ніби академік, літературознавець Олександр Білецький, зрозуміли, що дійсно працюють у закладі освіти, який десятиліття вибудовував свою концепцію розвитку та співпраці з потенційними вступниками, стейкхолдерами, владою та усіма зацікавленими в розвитку коледжу особами і став «будинком із багатьма прибудовами і надбудовами», правда зробленими хоча й неодночасно, але за строгим планом.
То про що ж звітувала очільниця, про який план розповідала? Спробуймо, як автор роману-«будинку із багатьма прибудовами і надбудовами, зробленими неодночасно і не за строгим планом» - Панасом Мирним - бути зосередженими й скласти картину життя коледжу в 2024 році та зрозуміти, як буде жити коледж в році 2025 і як «будинок із багатьма прибудовами і надбудовами» вибудовує чітку структуру та план розвитку.
РОЗДІЛ І: кадри вирішують все
На початку звіту очільниця коледжу Світлана ПИЛИПИШИН окреслила коротко історію коледжу та його структуру, орієнтуючись на нове у законодавстві, зокрема щодо нових галузей знань (було перейменовано назви відділень). Доповідачка проаналізувала якісний склад науково-педагогічного колективу коледжу, закцентувавши увагу на поєднанні досвіду роботи викладачів із прийняттям на роботу молодих педагогів.
Пані Світлана розповіла про перелік спеціальностей, за якими готують спеціалістів; про робітничі спеціальності, які є в коледжі; про ступеневу систему освіти в коледжі та про можливість випускників коледжу продовжити навчання в НУБіП України.
Очільниця коледжу детально зупинилась на питанні вступної кампанії-2024, давши зрозуміти, що цьогоріч працівники коледжу спільними зусиллями зробили все можливе, аби було виконано ліцензію щодо вступу студентів на основі базової загальної середньої освіти. Вступна кампанія й ведення якісної профорієнтації, переконана очільниця, є тою складовою, яка сприяє фінансовій міцності коледжу.
Директорка закладу освіти зауважила на необхідності проведення кращої профорієнтації для вступу випускників коледжу до НУБіП України. Проблемою, яка потребує вирішення і в коледжі, і в державі, є освітні втрати та погіршення якості навчання загалом в Україні та частково в коледжі.
Коледж активно працює над покращенням цифрового електронного середовища в освітньому процесі, використовуючи найновіші надбання та орієнтуючись на здобутки в цьому напрямку НУБіП України. Також велика увага приділяється безпеці в освіті (співпраця з НУБіП України в рамках мережевої академії CISCO (курси академії використовуються здобувачами спеціальності 123 Комп’ютерна інженерія як елемент неформальної освіти) і дотримання академічної доброчесності, з Малою Академією Наук України (секції «Англійська мова» та «Робототехніка»).
РОЗДІЛ ІІ: наука - важлива
Науково-методична робота в коледжі - ще одна позитивна сторінка в роботі коледжу (методична розробка за рекомендацією НМЦ ВФПО, посібники та методичні розробки за рекомендацією кафедр НУБІП України, методичні розробки за рекомендацією вчених рад інших ЗВО). Наукова робота викладачів (патенти, монографії, тези доповідей та статей; науково-дослідна лабораторія проводила дослідження роботи дизельного двигуна на альтернативних видах палива;отримано 1 патент на корисну модель та подано 2 заявки на винаходи) також демонструє позитивну динаміку. Багато працівників коледжу беруть участь в конференціях різних рівнів (всеукраїнська науково-практична конференція педагогічних та науково-педагогічних працівників, аспірантів, молодих учених «Трансформація освіти, науки та технологій: виклики та перспективи» (організаторами виступили два заклади фахової передвищої освіти–ВСП «Бережанський фаховий коледж НУБіП України» та ВСП «Ніжинський фаховий коледж НУБіП України»), також готують до конференцій і студентів (студентська конференція «Жіночі образи минулого Бережанщини» (спільно із Бережанським міським музеєм книги). У коледжі також відбуваються різноманітні заходи, спрямовані на покращення науково-методичної та наукової роботи викладачів, зокрема через науково-дослідні та предметні гуртки. Велика увага приділяється підвищенню кваліфікації педагогічних працівників. Для молодих педагогів в коледжі діє «Школа молодого педагога». Викладачі коледжу діляться своїм досвідом, проводячи відкриті заняття, в тому числі виїзні (це той момент, який забезпечує співпрацю коледжу зі стейкхолдерами, покращення практичної підготовки студентів коледжу). Значна увага приділяється STEM-освіті, зокрема коледж проводить заходи для учнів закладів загальної середньої освіти.
Понад 200 наших студентів взяли участь в різноманітних олімпіадах та конкурсах (Базилевич Христина, Кушко Андрій, Мручок Вероніка, Бідолах Софія, І етап (регіональний) Міжнародної економічної олімпіади, 1 місце; Дзюбак Арсен, Федорчук Юрій, Цаволик Соломія, Ткачук Максим, Сушко Вікторія, Лугова Софія, Корпач Христина, Всеукраїнський відкритий інтер активний конкурс «МАН-Юніор Ерудит» Історик-Юніор, 1 місце). Тішить співпраця наших викладачів з Малою Академією Наук. Тут маємо вагомі досягнення наших студентів (ІІ і ІІІ місця); маємо переможців та призерів в різних онлайн-олімпіадах; на обласному етапі конкурсу з української мови імені Петра Яцика.
Багато уваги в коледжі приділяється моніторингу якості освітньої діяльності. Цю складову коледж забезпечує через анкетування студентів, батьків, стейкхолдерів (за рік проведено 20 подібного роду опитувань). Співпраця зі стейкхолдерами - сьогодні один із найпріоритетніших напрямів діяльності коледжу.
РОЗДІЛ ІІІ: у співпраці - сила
Практична підготовка в коледжі - запорука кращої професійної підготовки студентів, фактор наповнення бюджету коледжу (платні послуги через надання додаткових робітних спеціальностей). Професій напідготовка студентів проводиться за 14 робітничими професіями.
Міжнародна діяльність - це вимога часу.Робота з іноземними партнерами проводиться за такими напрямами:
Співпраця щодо навчальної та наукової роботи: Жешувський Університет (Польща), Вища школа ім. Вітольда Пілецького. Освенцим (Польща), Вища економічна школа. Зелена Гура (Польща).
Співпраця щодо практичної підготовки студентів: ТзОВ «Плантація над Танвією» (Польща), Фірма Stangl GmbH & Gemuse KG (Німеччина), Швейцарська спілка Agrimpuls.
Міжнародна діяльність реалізується і через проєкт ERASMUS+ «VET Partnership for Greenand Smart Electricity in Building» (Нові навички для використання екологічної та «розумної» електроенергії у будівлях) спільно з НУБІП Українита Асоціацією сталого розвитку та навколишнього середовища (SUDEAS); «Посилене партнерство для сталого відновлення», що фінансується Урядом Швеції через Шведську агенцію міжнародного розвитку SIDA та впроваджується Програмою розвитку ООН (ПРООН) в Україні.
Виховній роботі коледж приділяє багато уваги, підтримуючи емоційний та ментальний стан студентів. Працюють студентські гуртки художньої самодіяльності, спортивні секції, проводяться різноманітні заходи: конкурс «Краса БФК», спортивні змагання (Півмісячник циклової комісії фізичної та військової підготовки), зустрічі з цікавими людьми. Активно працює студентська організація коледжу. Постійно коледж вивчає потреби ВПО, надаючи необхідну допомогу. Бібліотека є також активною в житті коледжу, організовуючи самостійно чи в співпраці з викладачами різноманітні заходи (історичний хроноскоп «Пам’ятай - ти нащадок героїв», присвячений Небесній Сотні; всеукраїнський онлайн захід-реквієм «Пам'яті Героїв Небесної Сотні» та інші).
Патріотичне виховання - ще одна яскрава складова виховної роботи в коледжі. Потребує вирішення питання фінансування військової підготовки.
Активною та креативною є робота вихователя в гуртожитку,який організовує та проводить різноманітні заходи: патріотичні, розважальні, пізнавальні, виховні, спрямовані на допомогу ЗСУ. Професійно виконує свої обов’язки й голова профспілкової організації, відгукуючись на потреби працівників та вимоги часу.
Волонтерство - ще одна сторона життєдіяльності коледжу. Студенти та викладачі долучаються до різноманітних зборів, розуміючи, що підтримка армії - це не просто обов'язок, це наша спільна відповідальність за майбутнє країни.
Господарська діяльність коледжу - це постійне оновлення та модернізація лабораторій та кабінетів, покращення матеріально-технічної бази, місць проведення практик. І тут коледжу допомагають стейкхолдери та меценати (дообладнано лабораторію конструкцій вузлів та систем двигуна демонстраційним стендом для вивчення кривошипно-шатунного та газорозподільного механізмів двигуна JohnDeere; надано стенд для регулювання розвалу сходження коліс легкових автомобілів фірми Launch ПП Ігорем Гурком та інше).
Фінансове забезпечення й фінансова стабільність - умови успішної роботи коледжу. Станом на сьогодні все відбувається в штатному режимі. Викладачі вчасно отримують заробітну плату, студенти - стипендію, немає заборгованості за енергоносії.
Профорієнтаційна робота - це поєднання традиційних заходів із чимось новим, співпраця із ЗЗСО, відділами освіти, органами влади. Якщо коледж завдякипрофорієнтації виконує ліцензійні умови, то потребує покращення профорієнтація для вступу випускників коледжу до НУБіП України.
РОЗДІЛ ІV: що рік прийдешній нам готує?
І якщо робота коледжу в 2024 році - це вже історія, яка стане матеріалом для вивчення та аналізу, то перспективи розвитку коледжу - це те, що вимагає єдності в роботі працівників та адміністрації. Тому очільниця коледжу закцентувала увагу на таких перспективахта планах:
Навчальна робота
- Підготовка до акредитації освітньо-професійних та освітньої програм.
- Реалізація заходів щодо виконання програми розвитку університету «Голосіївська ініціатива-2025» на 2025рік.
- Забезпечення функціонування системи контролю якості освіти.
- Виконання державного замовлення на підготовку фахівців ОПС «Фаховий молодший бакалавр» та ОС «Бакалавр».
- Покращеннята створення нових умов і можливостей для здобуття якісної освіти особам з інвалідністю, дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування.
- Повне виконання ліцензійних обсягів на підготовку фахівців.
- Проведення атестації та підвищення кваліфікації педагогічних працівників коледжу.
Наукова діяльність
- Організація та проведення наукових конференцій, семінарів, круглих столів, фахових методичних об’єднань.
- Участь викладачів та здобувачів освіти в міжнародних та всеукраїнських наукових конференціях, вебінарах.
- Публікації наукових робіт викладачів у періодичних фахових та інших наукових виданнях України.
- Подання заявок на патенти на корисну модель і винаходи.
- Розширення науково-дослідницької роботи студентських предметних гуртків.
- Активне залучення до участі в роботі МАН України обдарованої студентської молоді.
Виховна робота
- Проводити заходи щодо психологічної підтримки здобувачів освіти в умовах воєнних дій і збройних конфліктів, надавати соціально-психологічну допомогу здобувачам освіти з числа внутрішньо переміщених осіб, постраждалим від війни, насильства.
- Підвищувати рівень індивідуальної роботи кураторів груп в умовах війни.
- Запровадити програму наставництва для адаптації студентів першого курсу.
- Проводити культурно-виховні і спортивно-масові заходи згідно із планом, зважаючи на рівень небезпеки в регіоні.
- Проводити анкетування та збір фідбеку від студентів для постійного удосконалення виховної роботи в коледжі.
Інноваційно-методична робота
- Забезпечення видання методичних розробок за рекомендацією Науково-методичного центру ВФПО, кафедр НУБІП України та внутрішніх методичних розробок.
- Формування академічної доброчесності в учасників освітнього процесу.
- Удосконалення методик отримання зворотного зв’язку щодо якості організації освітнього процесу з погляду здобувачів освіти, стейкхолдерів, педагогічних, науково-педагогічних працівників та випускників коледжу.
Міжнародна діяльність
- Впровадження в освітній процес нові методики вивчення іноземних мов.
- Налагодження роботи щодо залучення викладачів та студентів коледжу до участі у міжнародних програмах базового закладу.
- Продовження проєктів DAAD No.57649162 «Digit3: Dataco llection and digitalisation with afocuson University Collegesin 2024» та ERASMUS+«VET Partnership for Greenand Smart Electricityin Building» (Нові навички для використання екологічної та «розумної» електроенергії у будівлях).
- Продовження пошуку закордонних інвестицій та грантів для розвитку матеріально-технічної бази.
ЗАМІСТЬ ЕПІЛОГУ
У своїх співдоповідях працівники коледжу звернули увагу на таке:
Завідувач відділення Управління, соціальних наук та екології Ірина ТЕРНОВА наголосила, що освітній процес відповідає сучасним вимогам, постійно ведеться робота над покращенням матеріально-технічної бази; створюються всі умови для якісної підготовки фахівців. На відділенні викладачі активно проводять виїзні заняття, підтримують контакти із стейкхолдерами та меценатами. Викладачі відділення беруть участь в різноманітних заходах, залучаючи студентів до роботи в наукових гуртках.
Голова циклової комісії інженерних та аграрних дисциплін Наталія ЮРЧИШИН деталізувала особливості роботи своєї циклової комісії, зазначила, що спеціальність «Автомобільний транспорт» постійно збагачується матеріально й інтелектуально. Як і в інших циклових комісіях, викладачі проводять виїзні заняття, різноманітні освітні та виховні заходи. Викладачі співпрацюють зі стейкхолдерами, проводять конференції, займаються дослідною роботою, працюють в експертних комісіях.
Помічниця директорки з кадрової роботи Тетяна ФЕДУНЯК закцентувала увагу на особливостях організації роботи в коледжі в умовах воєнного стану. Кадрова політика в коледжі є на належному рівні, зокрема, що стосується надання відпусток, оздоровлення та преміювання працівників. На належному рівні ведеться документація, що стосується кадрового забезпечення коледжу. Існує в коледжі система прямих (нагородження грамотами та подяками різних рангів, преміювання, надання матеріальної допомоги) та непрямих мотиваційних заходів (можливість розвивати свою кар'єру) .
Викладач-методист Степан ЖЕРЕБЕЦЬКИЙ подякував адміністрації коледжу за сприяння у розвитку фізичних здібностей студентів. Також доповідач проаналізував результати виступу студентів коледжу у спортивних та в інтелектуальних конкурсах.
Викладач вищої категорії, практичний психолог Василь Лещук звернув увагу на забезпеченні психологічної стійкості студентів та викладачів, що дасть можливість усім адаптуватися до сучасних умов життя. Доповідач також закцентував увагу на проведенні заходів щодо запобігання булінгу та проведення профілактичних заходів.
Голова студентської ради Артур Сєданов розповів про особливості роботи студентської ради, основні напрямки, заходи, організовані та проведені самостійно та спільно з викладачами. Також доповідач подякував меценатам за фінансову підтримку заходів.
ПОДЯКИ й ЗАСТОРОГИ
Запрошені гості, представники з НУБіП України, стейкхолдери у своїх виступах закцентували увагу на наступному:
ГЛАЗУНОВА Олена Григорівна, проректор з науково-педагогічної роботи та цифрової трансформації НУБіП України, подякувала колективу за те, що зумів справитися з усіма викликами, які були в цьому році; за те, що колектив покращує інформаційне середовище в освіті. Також закликала до повсякденної співпраці з НУБіП України задля спільного вирішення проблем та викликів, які постають сьогодні у закладах фахової передвищої освіти. Звернула увагу доповідачка на покращенні проведення профорієнтації для вступу в НУБіП України, відзначила роботу "Школи молодого педагога", науково-методичну роботу, закликала долучатись до роботи в комісіях різних рангів.
КАПЛУН Віктор Володимирович, директор навчально-наукового інституту енергетики, автоматики і енергозбереження НУБіП України, голова наглядової ради коледжу, пообіцяв підтримувати роботу колективу, який, на його думку, є монолітним як у роботі за основним місцем, так і в інших напрямках в позаробочий час. Як і попередній доповідач, запропонував покращити роботу зі вступу до НУБіП України, зокрема через систему вебінарів. Подякував доповідач за покращення роботи, за вдосконалення матеріально-технічної бази, за якісну організацію патріотичного виховання. Запропонував співпрацю в організації безперервного живлення під час вимкнення електроенергії.
ОВДІЙ Наталія Миколаївна, начальник відділу регіонального розвитку, координації діяльності ВСП та заочного навчання НУБіП України, подякувала очільниці коледжу за плідну особисту роботу, за плідну роботу колективу, за оперативну інформацію про різноманітні заходи, що відбуваються в коледжі, та за їх розміщення на сайті НУБіП України.
ЧАЙКІВСЬКИЙ Іван Адамович, депутат Верховної Ради, член наглядової ради коледжу, відзначив досягнення коледжу в різних напрямках, звернув увагу на симбіоз діяльності очільниці та колективу, що приносить рясні плоди. Доповідач закликав до покращення фахових компетентностей працівників коледжу та студентів, бо професійні кадри дуже потрібні сьогодні в Україні.
ЛЕХІЦЬКИЙ Мирослав Володимирович, голова ради роботодавців коледжу, начальник Бережанського району електричних мереж, закликав до стійкості колективу перед випробуваннями та виокремив підготовку добрих спеціалістів для енергетичного комплексу України.
ДРЮЧЕНКО Ярослав Олександрович, депутат Тернопільської обласної ради, член наглядової ради коледжу, зосередив увагу на тому, що сьогодні перед освітою постають значні виклики, і порятунок закладів освіти полягає у створенні якісних умов для навчання й самореалізації студентів.
ЦЕПЛІЦЬКИЙ Володимир Ярославович, член ради роботодавців, керуючий Бережанським відділенням ПАТ «Державний ощадний банк України», побажав невичерпної енергії працівникам коледжу.
ГУРКО Ігор Андрійович, член ради роботодавців, приватний підприємець, побажав усім присутнім плідної праці і в наступному році.
Спільним рішенням колектив одноголосно схвалив звіт директорки коледжу та визнав роботу коледжу в 2024 році задовільною.
Наприкінці колектив делегував на конференцію трудового колективу НУБіП України директорку коледжу Світлану ПИЛИПИШИН та голову первинної профспілкової організації Людмилу БІЛАН.
P.S. Чи побачить вдумливий читач (майбутній студент чи його батьки), наскільки детально, вдумливо й правдиво проаналізовано роботу коледжу її очільницею? Без сумніву, той, хто бачить перспективу розвитку держави, мислить стратегічно, знайде для себе раціональне зерно у звіті. І, можливо, як колись Олександр Білецький, напише: «Будинок з багатьма прибудовами й надбудовами був не просто будинком. Він був живим організмом, в ньому співіснували, доповнювали один одного студенти й викладачі, щоб забезпечити безперервний процес розвитку-людини, спеціаліста, а через них – і держави».